Valen-koret spiller en sentral rolle når Drammens Glassverks Musikkorps fredag 26. mars avrunder sitt hundreårsjubileum med en stor konsert i Bragernes kirke i Drammen.

Koret skal synge sammen med musikkorpset og med sopranen Unnur Wilhelmsen, og vi skal i tillegg ha vår egen avdeling. På programmet står blant annet Hallelujakoret fra Händels Messias, Slavekoret fra Verdis Nebukadnesar og Anthem fra Chess av Benny Andersson.

GPA1812 250
Sopranen Unnur Astrid Wilhelmsen

Glassverket2009 jubileumsbilde
                 Drammens Glassverks Musikkorps i jubileumsåret
                                          (Klikk på bildet for større versjon)

logo Drammen Glassverks Musikkorps495

DGMK 100 ÅR!

Drammens Glassverksmusikkorps (dgmk) startet opp som et bedriftskorps i mars 1909. Alt fra instrumenter, til uniformer og noter ble holdt av bedriften, Drammen Glassverk. Etter hvert overtok fabrikken et bydelshus som ble bygget av det lokale arbeiderpartiet, og fra 1930 har dette huset vært korpsets øvingsplass. Lokalet fikk navnet «Varden» og ble senere overtatt av Drammen kommune, som brukte huset som forsamlingslokal og kino. I 1999 ble huset overført til korpset og har de senere år vært gjenstand for omfattende oppussinger og oppgraderinger og er i dag et av byens beste øvingslokaler og utleielokaler.

Korpset har i de fleste år fremstått som et tradisjonelt janitsjarkorps og vokste seg stort og musikalsk dyktig under sin mangeårige dirigent og mentor, Asbjørn Tangen. Han hadde også sin oktett som hadde ukentlige direkte konserter fra «Store studio», Marienlyst.

Korpset skiftet gradvis stilart etter at vi ansatte vår nåværende dirigent Frode Grøtting i 2003. Vi turde å slippe oss løs med sambarytmer, rock og jazz. Og har de siste 5 årene vært et storbandpreget korps med de nevnte stilarter som repertoar. Vi har i denne perioden også hatt med oss sangerinne. Det skal også nevnes at vi har hatt to flotte samarbeidsprosjekt med andre korps. Det siste et Blues Brother prosjekt med ca. 90 aktører, musikere og sangere (fra egne rekker). 2 fulle hus i Drammen Teater og tettpakket Drammen sentrum under åpningen av nye TorgScenen.

Som jubilant på 100 år måtte vi markere oss i året/sesongen 2009/2010. Vi startet jubileumsåret med en fantastisk jubileumsforestilling i Drammen Teater. Vi tok publikum med på en historisk reise fra korpsets oppstart og inn i fremtiden med spesialskrevet musikk om korpset og fabrikken komponert av vår musikalske leder/dirigent. Hør oss på «Norgesglasset». Videre ble vi invitert til å være med The Nordic Tenors sin gjesteforestilling i teateret i forbindelse med byens årsdag som er 19. juni. Etter 17 større og mindre spilleoppdrag denne sesongen, ønsker vi å sette et verdig punktum på dette fantastiske jubileumsåret, med en storslått konsert i lag med dere i Valen-koret og Unnur Wilhelmsen og Bragernes Kirke.

Vår historie ligger også tilgjengelig på vår hjemmeside.
Steinar Eggum
Leder DGMK